sluiten
16 februari '18

Eenmaal, andermaal ... verkocht! 5 werken van Rubens die onder de hamer gingen

De Slachting der Onschuldigen | 76,6 miljoen euro

2002 – Het duurst verkochte schilderij van Rubens toont het Bijbelse verhaal van de Kindermoord in Bethlehem. De Canadese mediatycoon Ken Thomson telde een duizelingwekkend bedrag neer voor dit absolute meesterwerk dat de dynamische stijl van Rubens ademt. Hij schonk het daarna aan de Art Gallery in Toronto.

Tot in 2001 werd Jan Van Hoecke, een assistent van Rubens, aangeduid als de maker. Daarna erkende een Londense kenner het schilderij als een Rubens en een jaar later nam Sotheby’s het op in haar veilingcircuit. Onze musical Rubens pikt hierop in en neemt de bezoeker mee vanaf dit historische moment.

Afbeelding © Christie’s London


Lot en zijn dochters - | 52,4 miljoen euro

2016 -  Dit Bijbelse doek dateert rond 1613-1614. Het vertelt het incestueuze verhaal van Lot, een neef van Abraham. In een vlucht uit de stad Sodom verliest Lot zijn vrouw en verschuilt hij zich met zijn dochters in een grot. Op het schilderij zie je hoe ze hun vader dronken voeren. Omdat ze kinderloos waren, verleidden ze hun vader in een poging tot incest, wat ook lukte, want twee zonen werden geboren. Het is een verhaal dat doorheen de tijd ontelbare keren het onderwerp was van een kunstwerk.

Het schilderij onderging duidelijk de invloed van de reis die Rubens naar Italië maakte. Rubens had toen al de reputatie van de bekendste schilder van Antwerpen. Hij maakte er kennis met kunst uit de klassieke oudheid en met tijdgenoten zoals de Italiaanse meester Caravaggio, een kleurrijk figuur die in Rubens wordt vertolkt door Sébastien De Smet.

Afbeelding © Wiki Commons

Tekening van een anonieme ruiter | 4,7 miljoen euro

2017 – Vooraleer kunstenaars aan een schilderij begonnen, maakten ze vaak schetsen of studietekeningen met krijt, houtskool of inkt. Die tekeningen konden ze dan als een soort van ‘sjabloon’ gebruiken voor latere opdrachten. Deze anonieme ruiter is een voorbeeld van zo’n studie.

De reis doorheen de kunstwereld begint in 2015. Een Brusselse verzamelaar ontdekt de tekening en brengt het binnen bij Christie’s.  Hijzelf kocht het ooit voor 12 500 euro, maar in 2017 ging het voor 4,7 miljoen onder de hamer. Zowel Sotheby’s als het Rubenianum in Antwerpen zijn ervan overtuigd dat het om een echte Rubens gaat, hoewel eerder werd beweerd dat het van Antoon Van Dycks’ hand zou zijn. Opnieuw is gebleken dat de naam de prijs flink kan upgraden, want het afgehamerde bedrag was driemaal zoveel als de geschatte waarde.

Afbeelding © Sotheby’s

Tekening van ruiter met tulband | 670 000 euro

2016 – Fernand Huts, topman van Katoen Natie, bleek de mysterieuze koper te zijn die 670 000 euro op tafel legde voor deze penseeltekening. Veilinghuis van dienst was het Antwerpse Bernaerts die zo’n hoog bod naar eigen zeggen niet hadden verwacht. Zij hadden het werk geschat op 300 000 à 500 000 euro.

Dit is een werk dat oorspronkelijk opnieuw aan Antoon Van Dyck werd gekoppeld. Een terechte vaststelling als je weet dat de tekening zijn handtekening draagt. Toch haalde het watermerk, de aard van de bruintinten en het onderwerp het van deze aanwijzing. Op de tekening zie je onder meer een ruiter met een tulband op het hoofd. Deze dubbelzijdige penseeltekening zou een stilistisch en uniek experiment van Rubens zijn en dat is ook Huts en zijn team van experts niet ontgaan. Naar eigen zeggen zou de tekening in de toekomst in Vlaanderen blijven.

Afbeelding © Studio Bernaerts

Portret van Clara Serena | iets meer dan 500 000 euro

2015 – Clara Serena, de oudste dochter en oogappel van Rubens, sterft reeds op 12-jarige leeftijd. Over haar korte leven is erg weinig bekend. Ze werd twee jaar na het huwelijk van Rubens met Isabella Brant geboren en werd gedoopt op 11 maart 1611.  

,,Toen papa en mama naar hun eigen huis aan de Wapper verhuisden, vroeg opa een portretje van mij, zodat hij me altijd bij zich kon hebben. Papa heeft het gemaakt, het hangt daar in de mooiste kamer. Ik keek nog eens nieuwsgierig naar mijn jongere zelf. Op dat portretje bloos ik en ik lach naar papa terwijl hij me schildert. Hij moest vast snel zijn, want ik zit niet graag stil.” © Rubenshuis

Het schilderijtje (links) zorgde reeds voor verdeelde meningen binnen de kunstwereld. Lang werd gedacht dat een navolger van Rubens het maakte en in die veronderstelling verkocht the Metropolitan Museum of Art het in New York in 2013. Niets bleek minder waar … Het portretje werd grondig gerestaureerd en achter een vergeelde vernislaag bleek een verbluffend resultaat schuil te gaan. Het werk werd officieel erkend als een echte Rubens en bevindt zich nu als bruikleen in het Rubenshuis in Antwerpen.

Bijzonder is dat dit meisje ouder dan 12 jaar lijkt te zijn. Rubens heeft het dus mogelijk postuum na haar dood geschilderd als een herinnering aan zijn geliefde dochter. Naast deze ontdekking bestaat er nog één portret van Clara Serena, maar dan op 5-jarige leeftijd met blozende wangen (rechts). Of het om hetzelfde meisje gaat, wordt nog altijd betwist in de kunstwereld. Oordeelt u vooral zelf ...

Afbeelding © Sotheby’s & WikiArt

Wil je Vlaanderens beroemdste barokschilder nog beter leren kennen?

Ga dan in de zomer van 2018 naar de musical Rubens kijken!
Bestel hier je tickets