sluiten
26 juli '17
Simon de Merode

Rubens door de ogen van regisseur Luc Stevens

Vertel eens. Waarom een musical rond Rubens?

Dat was een idee van prins Simon de Merode. Hij kwam met de naam Rubens. Ik was aanvankelijk een beetje argwanend. De keuze leek me gevaarlijk voor een modaal publiek. Is de figuur van Rubens wel uitnodigend genoeg? Is die interessant genoeg voor de mensen die we willen bereiken? Ik heb me daar een beetje aan mispakt. Ik had nooit gedacht dat de mensen zo positief zouden reageren. En toen ik zelf wat meer onderzoek ging doen naar de figuur, was ik zelf ook verbaasd: zo veel talenten dat die man had! Echt een straffe figuur.

Wat is voor jou de grootste uitdaging aan dit spektakel?

De uitdaging is natuurlijk altijd om beter te doen dan het vorige spektakel, om de artistieke lat nog hoger te leggen, en dat wordt niet eenvoudig. Albert I was een overdonderend succes. De reacties waren laaiend enthousiast. Toch heb ik er een goed gevoel bij, want ook voor Rubens kan ik werken met een absolute topcast. Stuk voor stuk uitmuntende zangers en goeie acteurs. Er loopt hier wat talent rond, hoor.

De moeilijkste uitdaging is altijd het overbrengen van emotie. Dat is de kern van een goeie voorstelling. Als je erin slaagt om de emotie over te brengen bij het publiek, om iets bij hen los te maken, dan is je voorstelling geslaagd. Je moet de mensen meetrekken in je verhaal, ze het gevoel geven dat ze er een deel van zijn. Bij Rubens kiezen we er daarom voor om de voorstelling zo dicht mogelijk bij het publiek te brengen. De mensen moeten zo dicht mogelijk bij het ponton met de acteurs zitten.

Met Rubens wil ik de mensen ook op een totaal andere manier visueel verrassen. Ik wil de visuele pracht van Rubens' kunst echt laten binnenkomen bij het publiek. Op een andere manier verwondering creëren dan bij de vorige voorstellingen. 

aan het woord

"Toen ik zelf wat meer onderzoek ging doen naar Rubens, was ik zelf ook verbaasd: zo veel talenten dat die man had! Echt een straffe figuur. "

Luc Stevens

Wordt het een vrolijke musical of eerder een tragisch verhaal?

Laat ons zeggen: een combinatie van de twee. Er zit wat vanalles in. We vertellen het verhaal van Rubens aan de hand van twee schilders die veel met hem hebben samengewerkt. Dat zijn twee heel uiteenlopende figuren. De ene is een wat nors persoon, de ander een veel uitbundiger. Die tegenstelling bepaalt mee de dynamiek van het verhaal. Rubens heeft in zijn leven voorspoed gekend, maar hij heeft ook heel wat tegenslagen moeten verwerken. De dood van zijn eerste vrouw, bijvoorbeeld, was voor hem een heel grote klap.

Wat maakt Rubens anders dan andere musicals? Waarom moeten mensen komen kijken?

Rubens is eigenlijk in niets te vergelijken met een musicalvoorstelling in de Antwerpse stadsschouwburg of het Gentse Capitole. Het is zo veel meer dan een musical: de toeschouwers worden echt ondergedompeld in het Antwerpen uit de tijd van Rubens. Er is vanalles te doen, en dat maakt het spektakel heel anders. 

Wat wil je dat mensen onthouden van de voorstelling?

In de eerste plaats wil ik dat mensen zich amuseren. Dat ze een fijne avond beleven met hun vrienden en familie. En als ze na de voorstelling iets mee naar huis nemen, dan misschien dit: dat Rubens verdorie een straffe gast was. Een man die misschien wel meer voor ons en onze geschiedenis heeft betekent dan we beseffen. En dat we eigenlijk veel van hem kunnen leren.